Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy
současný název od 1. 1. 1991dřívější název (od 12/1949): Záchranná služba Praha
dřívější název (od 12/1857): Pražský dobrovolný sbor ochranný
sídlo:
Korunní 2456/98, 101 00 Praha 10 - Vinohrady
země: Česká republika (Praha)
web: www.zzshmp.cz, Facebook, Instagram
země: Česká republika (Praha)
web: www.zzshmp.cz, Facebook, Instagram
Pražský dobrovolný sbor ochranný vznikl v roce 1857 na doporučení tehdejšího ředitele c.k. pražské policie barona Päumanna za účelem poskytování první pomoci při živelných katastrofách, nehodách a také na podporu úřadů při řešení těchto situací. Zpočátku sídlil v dolní části Václavského náměstí. Pomoc vykonávali činní členové, zatímco přispívající členové a další příznivci poskytovali sboru finanční subvence. V roce 1910 získal sbor od Pražské městské pojišťovny první automobil - Laurin & Klement, roku 1923 mizí poslední vůz tažený koňmi. Prvního ledna 1924 se sbor stává obecní službou a získává poloúřední charakter. Po několikerém stěhování nalezl v roce 1947 sídlo v ulici Dukelských hrdinů, kde byl zřízen rovněž dispečink, jedna z výjezdových základen a natáčel se zde i televizní seriál Sanitka.
V prosinci 1949 se ze Sboru stává Záchranná služba Praha, která spadá pod Ústřední národní výbor hlavního města. Postupně se stává průkopníkem přednemocniční neodkladné péče v Československu, jednu dobu disponovala i vlastním lůžkovým resuscitačním oddělením ARO v nemocnici Na Strahově. V souvislosti s Všesokolským sletem v roce 1945 byl švýcarskou firmou BBC představen první radiotelefon, umožňující spojení dispečinku s posádkou ve voze, zkoušky však proběhly až v roce 1952, systém byl velmi nedokonalý a vzhledem k členitosti pražského terénu měl mnoho hluchých míst. Od padesátých let je používána řada vozů Škoda 1201 - 1203. Roku 1964 je uveden do provozu modernější rádiový systém již se základnovými radiostanicemi. Vzhledem k rostoucímu počtu zásahů dochází ke zvýšení dispečerských pracovišť a k oddělení rychlé záchranky od převozové služby. Roku 1977 byl uveden do provozu rádiový systém v pásmu 83 MHz umožňující adresné volání vozu, k dispozici bylo 5 kanálů. V sedmdesátých letech záchranka kupuje jugoslávské vozy IMV, později sovětské Latvie a koncem osmdesátých let vozy Renault Master. Od půlky osmdesátých let začíná používat vozy Mercedes-Benz, kterým zůstala věrná do současnosti. Zpočátku se jedná o řadu 310 a 320, doplňují je vozy Ford Transit a Volkswagen Transporter. V roce 1987 byl v Ruzyni zahájen provoz prvního stanoviště letecké záchranné služby u nás, ve spolupráci s leteckým útvarem Ministerstva vnitra, později Policie ČR Záchranná služba zabezpečuje jeho provoz. Ve stejném roce také přechází opět jako první u nás na systém randez-vouz, kdy k pacientům v život ohrožujícím stavu vyráží lékař osobním vozem a s velkou sanitkou se setká až na místě. Pokud není potřeba doprovod lékaře do nemocnice, ten je ihned k dispozici pro další případ. Používány byly státními orgány vyřazené Tatry 613. V roce 1989 získává Záchranná služba do péče areál bývalého Státního zdravotního ústavu na Malvazinkách, známého jako SANOPZ, vzniká zde Nemocnice Záchranné služby, kvůli nejasné koncepci a novým podmínkám je však provoz ekonomický neúnosný a po řadě reorganizací nemocnice začleněná již do FN Motol koncem roku 1998 zaniká.
V lednu 1991 dochází k transformaci na příspěvkovou organizaci Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy. Na jaře 1999 je zprovozněn nový dispečink v Korunní ulici, kam se v srpnu téhož roku stěhuje i vedení záchranky. Pokračuje obnova vozového parku, kde se objevují Mercedesy Sprinter a Vito, pro lékaře pak Nissany Patrol a Primera. Na začátku nového milénia záchranka přestává provozovat dopravní zdravotní službu, kupuje vozidla Iveco Daily, která jsou však brzy vyřazena a postupně převládá značka Mercedes-Benz ve formě skříňových dodávek Sprinter s nástavbou KOV Velim, rychlou lékařskou pomoc pak od roku 2008 zajišťují Mercedesy ML. V roce 2006 byl zakoupen tahač návěsů Mercedes Actros - modul Golem pro zásahy u mimořádných událostí s velkým počtem postižených s nutností poskytování rozsáhlé přednemocniční péče a dále pak pro zdravotnické asistence na akcích, jako jsou velké koncerty, sportovní události, či novoroční oslavy. Zde tvoří základnu pro zdravotníky, předsunuté operátory a management. V roce 2020 koupila pro přepravu zdravotnického personálu také minibus, původně předváděcí vůz KHMC. číst dále
V prosinci 1949 se ze Sboru stává Záchranná služba Praha, která spadá pod Ústřední národní výbor hlavního města. Postupně se stává průkopníkem přednemocniční neodkladné péče v Československu, jednu dobu disponovala i vlastním lůžkovým resuscitačním oddělením ARO v nemocnici Na Strahově. V souvislosti s Všesokolským sletem v roce 1945 byl švýcarskou firmou BBC představen první radiotelefon, umožňující spojení dispečinku s posádkou ve voze, zkoušky však proběhly až v roce 1952, systém byl velmi nedokonalý a vzhledem k členitosti pražského terénu měl mnoho hluchých míst. Od padesátých let je používána řada vozů Škoda 1201 - 1203. Roku 1964 je uveden do provozu modernější rádiový systém již se základnovými radiostanicemi. Vzhledem k rostoucímu počtu zásahů dochází ke zvýšení dispečerských pracovišť a k oddělení rychlé záchranky od převozové služby. Roku 1977 byl uveden do provozu rádiový systém v pásmu 83 MHz umožňující adresné volání vozu, k dispozici bylo 5 kanálů. V sedmdesátých letech záchranka kupuje jugoslávské vozy IMV, později sovětské Latvie a koncem osmdesátých let vozy Renault Master. Od půlky osmdesátých let začíná používat vozy Mercedes-Benz, kterým zůstala věrná do současnosti. Zpočátku se jedná o řadu 310 a 320, doplňují je vozy Ford Transit a Volkswagen Transporter. V roce 1987 byl v Ruzyni zahájen provoz prvního stanoviště letecké záchranné služby u nás, ve spolupráci s leteckým útvarem Ministerstva vnitra, později Policie ČR Záchranná služba zabezpečuje jeho provoz. Ve stejném roce také přechází opět jako první u nás na systém randez-vouz, kdy k pacientům v život ohrožujícím stavu vyráží lékař osobním vozem a s velkou sanitkou se setká až na místě. Pokud není potřeba doprovod lékaře do nemocnice, ten je ihned k dispozici pro další případ. Používány byly státními orgány vyřazené Tatry 613. V roce 1989 získává Záchranná služba do péče areál bývalého Státního zdravotního ústavu na Malvazinkách, známého jako SANOPZ, vzniká zde Nemocnice Záchranné služby, kvůli nejasné koncepci a novým podmínkám je však provoz ekonomický neúnosný a po řadě reorganizací nemocnice začleněná již do FN Motol koncem roku 1998 zaniká.
V lednu 1991 dochází k transformaci na příspěvkovou organizaci Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy. Na jaře 1999 je zprovozněn nový dispečink v Korunní ulici, kam se v srpnu téhož roku stěhuje i vedení záchranky. Pokračuje obnova vozového parku, kde se objevují Mercedesy Sprinter a Vito, pro lékaře pak Nissany Patrol a Primera. Na začátku nového milénia záchranka přestává provozovat dopravní zdravotní službu, kupuje vozidla Iveco Daily, která jsou však brzy vyřazena a postupně převládá značka Mercedes-Benz ve formě skříňových dodávek Sprinter s nástavbou KOV Velim, rychlou lékařskou pomoc pak od roku 2008 zajišťují Mercedesy ML. V roce 2006 byl zakoupen tahač návěsů Mercedes Actros - modul Golem pro zásahy u mimořádných událostí s velkým počtem postižených s nutností poskytování rozsáhlé přednemocniční péče a dále pak pro zdravotnické asistence na akcích, jako jsou velké koncerty, sportovní události, či novoroční oslavy. Zde tvoří základnu pro zdravotníky, předsunuté operátory a management. V roce 2020 koupila pro přepravu zdravotnického personálu také minibus, původně předváděcí vůz KHMC. číst dále
Vozový park
SPZ | výr.č. | typ | vyr. | šrot | poznámka | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
dopravce (od, do) | nátěr | |||||||
3581 | TAZ Zagreb Avia TAZ Neretva A 21 | 1987 |
původně sanitní vůz;
SPZ AT 28-89 je velmi pravděpodobná, není však zcela prokázána nátěr: zeleno-hnědá s bílou střechou * |
» detail | ||||
AT 28-89 | Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy (1988 - 1996) | |||||||
poté
? |
||||||||
TAZ Zagreb Avia TAZ Neretva A 21 | 1987 |
sanitní vůz nátěr: ZZS, žlutá s červenými pruhy |
» detail | |||||
? | Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy (1987 - ?) | |||||||
VIN | KHMC Mercedes-Benz Sprinter 511 CDI Travel | 2019 |
původně předváděcí vůz, vystaven na veletrhu Bus Show Nitra 2020 nátěr: ZZS, bílá se zeleno-žlutou šachovnicí * |
» detail |
![]() |
|||
8AC 8207 | Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy (od 5/2020) | |||||||
Vypsány celkem 3 vozy,
z toho:
- prodán/předán jinému dopravci: 1 vůz
- vyřazen: 1 vůz
- provozní: 1 vůz
Poslední aktualizace vozů:
4. 10. 2024.
Stav evidence tohoto dopravce
není zdaleka kompletní (vedlejší produkt jiných evidencí)
Našli jste chybu nebo máte nějaké doplnění? Napište nám na e-mail nebo do diskusního fora.