Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy

současný název od 1. 1. 1991
dřívější název (od 12/1949): Záchranná služba Praha
dřívější název (od 12/1857): Pražský dobrovolný sbor ochranný
sídlo: Korunní 2456/98, 101 00 Praha 10 - Vinohrady
země: Česká republika (Praha)
web: www.zzshmp.cz, Facebook, Instagram
Pražský dobrovolný sbor ochranný vznikl v roce 1857 na doporučení tehdejšího ředitele c.k. pražské policie barona Päumanna za účelem poskytování první pomoci při živelných katastrofách, nehodách a také na podporu úřadů při řešení těchto situací. Zpočátku sídlil v dolní části Václavského náměstí. Pomoc vykonávali činní členové, zatímco přispívající členové a další příznivci poskytovali sboru finanční subvence. V roce 1910 získal sbor od Pražské městské pojišťovny první automobil - Laurin & Klement, roku 1923 mizí poslední vůz tažený koňmi. Prvního ledna 1924 se sbor stává obecní službou a získává poloúřední charakter. Po několikerém stěhování nalezl v roce 1947 sídlo v ulici Dukelských hrdinů, kde byl zřízen rovněž dispečink, jedna z výjezdových základen a natáčel se zde i televizní seriál Sanitka.

V prosinci 1949 se ze Sboru stává Záchranná služba Praha, která spadá pod Ústřední národní výbor hlavního města. Postupně se stává průkopníkem přednemocniční neodkladné péče v Československu, jednu dobu disponovala i vlastním lůžkovým resuscitačním oddělením ARO v nemocnici Na Strahově. V souvislosti s Všesokolským sletem v roce 1945 byl švýcarskou firmou BBC představen první radiotelefon, umožňující spojení dispečinku s posádkou ve voze, zkoušky však proběhly až v roce 1952, systém byl velmi nedokonalý a vzhledem k členitosti pražského terénu měl mnoho hluchých míst. Od padesátých let je používána řada vozů Škoda 1201 - 1203. Roku 1964 je uveden do provozu modernější rádiový systém již se základnovými radiostanicemi. Vzhledem k rostoucímu počtu zásahů dochází ke zvýšení dispečerských pracovišť a k oddělení rychlé záchranky od převozové služby. Roku 1977 byl uveden do provozu rádiový systém v pásmu 83 MHz umožňující adresné volání vozu, k dispozici bylo 5 kanálů. V sedmdesátých letech záchranka kupuje jugoslávské vozy IMV, později sovětské Latvie a koncem osmdesátých let vozy Renault Master. Od půlky osmdesátých let začíná používat vozy Mercedes-Benz, kterým zůstala věrná do současnosti. Zpočátku se jedná o řadu 310 a 320, doplňují je vozy Ford Transit a Volkswagen Transporter. V roce 1987 byl v Ruzyni zahájen provoz prvního stanoviště letecké záchranné služby u nás, ve spolupráci s leteckým útvarem Ministerstva vnitra, později Policie ČR Záchranná služba zabezpečuje jeho provoz. Ve stejném roce také přechází opět jako první u nás na systém randez-vouz, kdy k pacientům v život ohrožujícím stavu vyráží lékař osobním vozem a s velkou sanitkou se setká až na místě. Pokud není potřeba doprovod lékaře do nemocnice, ten je ihned k dispozici pro další případ. Používány byly státními orgány vyřazené Tatry 613. V roce 1989 získává Záchranná služba do péče areál bývalého Státního zdravotního ústavu na Malvazinkách, známého jako SANOPZ, vzniká zde Nemocnice Záchranné služby, kvůli nejasné koncepci a novým podmínkám je však provoz ekonomický neúnosný a po řadě reorganizací nemocnice začleněná již do FN Motol koncem roku 1998 zaniká.

V lednu 1991 dochází k transformaci na příspěvkovou organizaci Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy. Na jaře 1999 je zprovozněn nový dispečink v Korunní ulici, kam se v srpnu téhož roku stěhuje i vedení záchranky. Pokračuje obnova vozového parku, kde se objevují Mercedesy Sprinter a Vito, pro lékaře pak Nissany Patrol a Primera. Na začátku nového milénia záchranka přestává provozovat dopravní zdravotní službu, kupuje vozidla Iveco Daily, která jsou však brzy vyřazena a postupně převládá značka Mercedes-Benz ve formě skříňových dodávek Sprinter s nástavbou KOV Velim, rychlou lékařskou pomoc pak od roku 2008 zajišťují Mercedesy ML. V roce 2006 byl zakoupen tahač návěsů Mercedes Actros - modul Golem pro zásahy u mimořádných událostí s velkým počtem postižených s nutností poskytování rozsáhlé přednemocniční péče a dále pak pro zdravotnické asistence na akcích, jako jsou velké koncerty, sportovní události, či novoroční oslavy. Zde tvoří základnu pro zdravotníky, předsunuté operátory a management. V roce 2020 koupila pro přepravu zdravotnického personálu také minibus, původně předváděcí vůz KHMC. číst dále

Vozový park

SPZ výr.č. typ vyr. šrot poznámka    
dopravce (od, do) nátěr
  3581 TAZ Zagreb Avia TAZ Neretva A 21 1987  původně sanitní vůz; SPZ AT 28-89 je velmi pravděpodobná, není však zcela prokázána 
nátěr: zeleno-hnědá s bílou střechou *
AT 28-89 Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy (1988 - 1996)
poté ?
  TAZ Zagreb Avia TAZ Neretva A 21 1987  sanitní vůz 
nátěr: ZZS, žlutá s červenými pruhy
? Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy (1987 - ?)
  VIN KHMC Mercedes-Benz Sprinter 511 CDI Travel 2019  původně předváděcí vůz, vystaven na veletrhu Bus Show Nitra 2020 
nátěr: ZZS, bílá se zeleno-žlutou šachovnicí *
fotka
8AC 8207 Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy (od 5/2020)
Vypsány celkem 3 vozy, z toho:
  • prodán/předán jinému dopravci: 1 vůz
  • vyřazen: 1 vůz
  • provozní: 1 vůz
Poslední aktualizace vozů: 4. 10. 2024.
Stav evidence tohoto dopravce
není zdaleka kompletní (vedlejší produkt jiných evidencí)
Našli jste chybu nebo máte nějaké doplnění? Napište nám na e-mail nebo do diskusního fora.

Rychlé vyhledávání