SAD Žilina
současný název od 1993dřívější název (od 1949): ČSAD Žilina
Podnik ČSAD Žilina vznikl v roce 1949 jako součást národního podniku Československá automobilová doprava. Od roku 1952, kdy došlo k decentralizaci podniku ČSAD a vzniku jednotlivých krajských národních podniků, se stal jedním z dopravních závodů národního podniku Československá státní automobilová doprava Žilina.
V roce 1960 v souvislosti s novým krajským a okresním členěním ČSSR vznikl samostatný národní podnik Československá státní automobilová doprava Žilina podřízený Okresnímu národnímu výboru a kromě hlavního závodu v Žilině měl také provozovnu v Bytči. V roce 1963 se podnik stal dopravním závodem 912 krajského národního podniku Československá státní automobilová doprava Banská Bystrica podřízeného Krajskému národnímu výboru a současně došlo k připojení Dopravního podniku města Žilina. Národní podnik ČSAD Banská Bystrica byl v roce 1989 transformován na státní podnik. V roce 1993 byla po privatizaci nákladní dopravy vyčleněna autobusová doprava do nově vzniklého státního podniku Slovenská autobusová doprava Banská Bystrica a současně došlo k opětovnému osamocení provozu MHD Žilina, který přešel pod obnovený Dopravný podnik mesta Žiliny.
V roce 1995 vznikl samostatný státní podnik SAD Žilina, ke kterému byly v roce 1999 připojeny také podniky SAD Čadca, SAD Kysucké Nové Mesto, SAD Martin a SAD Turzovka. V roce 2002 byl podnik transformován na akciovou společnost. číst dále
V roce 1960 v souvislosti s novým krajským a okresním členěním ČSSR vznikl samostatný národní podnik Československá státní automobilová doprava Žilina podřízený Okresnímu národnímu výboru a kromě hlavního závodu v Žilině měl také provozovnu v Bytči. V roce 1963 se podnik stal dopravním závodem 912 krajského národního podniku Československá státní automobilová doprava Banská Bystrica podřízeného Krajskému národnímu výboru a současně došlo k připojení Dopravního podniku města Žilina. Národní podnik ČSAD Banská Bystrica byl v roce 1989 transformován na státní podnik. V roce 1993 byla po privatizaci nákladní dopravy vyčleněna autobusová doprava do nově vzniklého státního podniku Slovenská autobusová doprava Banská Bystrica a současně došlo k opětovnému osamocení provozu MHD Žilina, který přešel pod obnovený Dopravný podnik mesta Žiliny.
V roce 1995 vznikl samostatný státní podnik SAD Žilina, ke kterému byly v roce 1999 připojeny také podniky SAD Čadca, SAD Kysucké Nové Mesto, SAD Martin a SAD Turzovka. V roce 2002 byl podnik transformován na akciovou společnost. číst dále
Vozový park
Stav evidence tohoto dopravce
není zdaleka kompletní (vedlejší produkt jiných evidencí)
Zapůjčené a testované vozy
U tohoto dopravce evidujeme celkem 118 vozů, z toho 115 v majetku a 3 zapůjčených.
Stav evidence tohoto dopravce
není zdaleka kompletní (vedlejší produkt jiných evidencí)
Poslední úprava:
22. 1. 2025.
Našli jste chybu nebo máte nějaké doplnění? Napište nám na e-mail nebo do diskusního fora.