Pražská strojírna

současný název od 1. 4. 1994
dřívější název: Pražská akciová strojírna
dřívější název: Ruston a spol.
sídlo: Mladoboleslavská 133, 190 17 Praha 9 - Vinoř
země: Česká republika (Praha)
web: www.pstroj.cz, Facebook, Instagram
Podnik s tradicí strojírenské výroby od počátku 19. století, kdy v budově bývalé přádelny na Švábkách v Libni vybudovali bratři Thomasové továrnu na parní a pracovní stroje. Roku 1850 strojírnu koupil významný britský konstruktér Joseph John Ruston, výrobce lodí a parních strojů. Výroba se dále rozvíjela, jeho lodě a parní bagry se postupně vyvážely i do Ruska, Turecka, Rumunska a Německa. Roku 1912 továrnu zakoupily Elektrické podniky královského hl. města Prahy, byly sem soustředěny opravny tramvají, později i autobusů a začaly se zde vyrábět také díly pro stavbu a opravy kolejového svršku tramvajových tratí, jako výhybky a kolejová křížení. Po rozdělení Elektrických podniků roku 1946 Rustonka přešla do majetku Dopravního podniku hl. města Prahy. V rámci transformace DP byla 1. dubna 1994 založena jeho dceřinná společnost Pražská strojírna, která zde vyráběla kolejové konstrukce do roku 2007, kdy se přestěhovala do rekonstruovaného areálu ve Vinoři. Areál na Švábkách byl zbořen a na jeho místě postavil soukromý developer administrativní komplex tří budov, kterému ponechal název Rustonka. V dubnu 2013 Pražská strojírna koupila od společnosti Goldschmidt Thermit Railservice GmbH Essen 60 procentní podíl ve firmě GTR-DP Praha, ta byla v té souvislosti přejmenována na PS - renovace a o rok později sloučena s Pražskou strojírnou. Jednalo se původně o firmu Elaugen DP Praha, která vznikla roku 1997 s podílem německé firmy Elaugen Holding GmbH a která se zabývala navařováním a broušením kolejnic, zimní údržbou nástupišť a dodávkami elektrického proudu z nezávislých zdrojů. Provozovala též pojízdné svářečské dílny a kolejové brusy. číst dále

Vozový park

SPZ výr.č. typ vyr. šrot
v.
poznámka    
e.č. dopravce (od, do) nátěr
  173127 ČKD Tatra T3SUCS 1983    2010: úprava na zasedací místnost 
nátěr: červeno-krémová
fotka
ex Dopravní podnik hl. m. Prahy
 
7055 Pražská strojírna (od 2010) Vin
 
  3987 VIN Mercedes-Benz LK 1993    1997: dovoz z Rakouska 
nátěr: oranžová
ex PS - renovace
 
ABA 43-56
7AK 7985
Pražská strojírna (11/2014 - 11/2023)
 
  423498 VIN Mercedes-Benz Atego 1223 1999    2002: dovoz z Německa; od 2002: energocentrála pro kolejové brousicí vozíky (nástavba SaZ Tramliner MS) 
nátěr: modrá
fotka
ex PS - renovace
 
2A0 8087
6AA 2940
Pražská strojírna (11/2014 - 2/2021)
 
  775706 VIN Iveco Daily IV 2008    pojízdná dílna (nástavba Montex Cargo Van) 
nátěr: oranžová
fotka
ex PS - renovace
 
9A7 8542 Pražská strojírna (11/2014 - 11/2023)
 
  8021 VIN Škoda Octavia II 2010     
nátěr: šedá metalíza
 
1AT 7239 Pražská strojírna (6/2010 - 9/2013)
 
  4207 VIN Bremach T-Rex 4x4 2011    energocentrála pro kolejové brousicí vozíky (nástavba SaZ FriLiner); vystaven na veletrhu InnoTrans Berlin 2012 
nátěr: oranžová
fotka
ex PS - renovace
 
2AM 3914
5AD 6520
Pražská strojírna (od 11/2014)
 
  125724 VIN Volkswagen Transporter T6 van 2012     
nátěr: bílá
fotka
 
2AV 4684 Pražská strojírna (od 5/2012)
 
  108991 VIN Mercedes-Benz Antos 1843L 2017    kolejový brus (Autech AT 2200-12E) 
nátěr: oranžová
fotka
 
4SI 9987 Bestie Pražská strojírna (od 2018)
 
  164930 VIN Volkswagen Transporter T6 van 2018     
nátěr: bílá
fotka
 
6AZ 9204 Pražská strojírna (od 6/2018)
 
  704646 VIN Iveco Eurocargo 120E 2020    pojízdná dílna (nástavba Alu Van) 
nátěr: oranžová
fotka
 
4SZ 9813 Iveta Pražská strojírna (od 6/2020)
 
  707843 VIN Iveco Eurocargo 120E 2020    pojízdná dílna (nástavba Alu Van) 
nátěr: oranžová
fotka
 
5SA 7834 Karotka Pražská strojírna (od 9/2020)
 
Vypsáno celkem 11 vozů, z toho:
  • služební: 6 vozů
  • prodán/předán jinému dopravci: 3 vozy
  • definitivně odstaven: 1 vůz
  • vyřazen: 1 vůz

Všechny vozy jsou z provozovny Vinoř.

Poslední aktualizace vozů: 2. 1. 2025.
Stav evidence tohoto dopravce
není zdaleka kompletní (vedlejší produkt jiných evidencí)
Našli jste chybu nebo máte nějaké doplnění? Napište nám na e-mail nebo do diskusního fora.

Rychlé vyhledávání