ČSAD autobusy Plzeň
současný název od 1993
sídlo:
V Malé Doubravce 1242/27, 312 00 Plzeň - Doubravka
země: Česká republika (Plzeňský kraj)
web: www.csadplzen.cz, Facebook
země: Česká republika (Plzeňský kraj)
web: www.csadplzen.cz, Facebook
Společnost ČSAD autobusy Plzeň vznikla v roce 1993, kdy v rámci privatizace převzala osobní dopravu krajského podniku ČSAD Plzeň. Společnost tak měla následující provozovny: Plzeň, Aš, Domažlice, Horažďovice, Horšovský Týn, Cheb, Karlovy Vary, Klatovy, Kralovice, Kraslice, Mariánské Lázně, Nepomuk, Nezvěstice, Ostrov, Přeštice, Rokycany, Sokolov, Stříbro, Sušice, Tachov, Toužim, Zbiroh a Žlutice.
V roce 1994 převzala provozovny Rokycany a Zbiroh společnost BETINEC (provozovna Zbiroh byla následně předána dopravci Miroslav Hrouda, Zbiroh). V roce 1997 byla opět založena provozovna v Rokycanech.
Roku 2001 se v souvislosti s novým krajským uspořádáním ČR vyčlenila společnost Autobusy Karlovy Vary (provozovny Karlovy Vary, Aš, Cheb, Kraslice, Mariánské Lázně, Ostrov, Sokolov, Toužim, Žlutice).
V roce 2002 došlo k zániku provozoven Horažďovice (sloučena s provozovnou Klatovy), Horšovský Týn (Domažlice) a Nezvěstice (Nepomuk).
Dopravce zajišťuje drtivou většinu linkové dopravy v Plzeňském kraji a provozuje také několik dálkových linek a linek smluvní dopravy. Jde o více než 90% dopravní obslužnosti Plzeňského kraje.
Provoz je zajišťován z deseti provozoven dopravce, provzovny Kralovice, Plzeň a Přeštice disponují i kloubovými vozy. Nejčastější jsou různé typy vozů značek Karosa, Irisbus, SOR a MAN. Přibližně do přelomu let 2010/2011 ČSAD nakupuje nové vozy, od této doby jsou nově příchozí vozy starší, v následujících skupinách:
2009 - SOR C 10.5 a B 10.5 z Ústeckého kraje
2011 - první skupina vozů recreo (podtyp C935.1034)
2012 - MAN NÜ 263 a MAN NG 312 z Německa
2013 - druhá skupina vozů recreo (podtyp C935.1034 a C955.1071) a vozy SOR C 10.5 od AKV
2014 - třetí skupina vozů recreo (podtyp C935.1034, C955.1071 a dvojice vozů Karosa Axer)
2015 - vozy Iveco Crossway a Stratos z Ústeckého kraje
2016 - čtvrtá skupina vozů recreo (podtyp C935.1034)
2017/2018 - původem francouzské vozy Iveco Crossway recreo
2018/2019 - pátá skupina vozů recreo (podtyp C955.1071 a C955.1077)
2019 - několik C954 a C954E ze Středních Čech
2019 - dvojice a zároveň šestá skupina vozů recreo (podtyp C955.1077)
2019/2020 - autobusy SOR původem od ČSAD Vsetín
Poslední sérií nových vozů bylo 24 autobusů SOR C 9.5 a SOR CN 9.5. Kromě uvedených větších sérií došlo k několika nákupům jednotlivých vozů.
V roce 2018 dochází k reorganizaci a 10 provozoven je sloučeno do celků Plzeňsko (Nepomuk, Plzeň, Přeštice), Kralovicko (Kralovice, Rokycany), Domažlicko (Domažlice), Klatovsko (Klatovy, Sušice) a Tachovsko (Stříbro, Tachov). Praktický dopad na provoz tato změna ale nemá. V rámci Klatovské provozovny také dosud působí relativně autonomní skupina turnusů bývalé provozovny Horažďovice. V závěru roku 2018 dochází k reorganizaci jízdních řádů na Rokycansku a v okolí železniční trati 190.
V lednu 2019 se v provozní oblasti Kralovice objevuje subdodávka, dopravcem ER-Bus Prague jsou nahrazovány tři turnusy. Na linkách ČSAD lze spatřit také vozy společnosti KT Bus, ty dlouhá léta zajišťují pět turnusů v oblasti Horažďovic a Pačejova. Vozy KT Busu se objevují na stálých turnusech, vozy ER-Busu střídají turnusy s jinými vozy ČSAD. V průběhu roku se pak subdodávky objevují i v provozech Tachov, Rokycany a Plzeň. Do dalšího roku vyjma dlouhodobé subdodávky KT Busu vstupují subdodávky v provozovnách Kralovice a Plzeň.
Rok 2020 je období, kdy je vozový park ČSAD Plzeň posílen vozy od ČSAD Střední Čechy a ČSAD Vsetín. Vozy se v provozu objevují již v prvních měsících, stejně jako o rok dříve subdodávkové vozy. Zároveň v souvislosti s připravovanou integrací Zásmucka odchází několik vozů k OAD Kolín. V souvislosti s pandemií onemocnění SARS-CoV-2 je tato původem plánovaná integrace odložena z 4.dubna do letních měsíců, což má vliv na množství odchozích vozů. S koncem dubna končí i subdodávka společnosti ER-Bus, od prosincového ukončení v provozovně Plzeň zbývá jen pár autobusů v provozovně Kralovice. Poslední dva jsou staženy právě s koncem dubna.
Nejvýraznější událostí roku 2020 je 13.6.2020 ukončení působení ČSAD Plzeň jako držitele licencí v závazkové dopravě v Plzeňském kraji. ČSAD tento den rovněž končí jako provozovatel systémů MHD Domažlice, MHD Sušice, MHD Přeštice, a MHD Stříbro, které byly soutěženy v rámci krajské soutěže, a systému MHD Tachov. 30.6.2020 potom ČSAD Plzeň končí jako provozovatel MHD Klatovy. číst dále
V roce 1994 převzala provozovny Rokycany a Zbiroh společnost BETINEC (provozovna Zbiroh byla následně předána dopravci Miroslav Hrouda, Zbiroh). V roce 1997 byla opět založena provozovna v Rokycanech.
Roku 2001 se v souvislosti s novým krajským uspořádáním ČR vyčlenila společnost Autobusy Karlovy Vary (provozovny Karlovy Vary, Aš, Cheb, Kraslice, Mariánské Lázně, Ostrov, Sokolov, Toužim, Žlutice).
V roce 2002 došlo k zániku provozoven Horažďovice (sloučena s provozovnou Klatovy), Horšovský Týn (Domažlice) a Nezvěstice (Nepomuk).
Dopravce zajišťuje drtivou většinu linkové dopravy v Plzeňském kraji a provozuje také několik dálkových linek a linek smluvní dopravy. Jde o více než 90% dopravní obslužnosti Plzeňského kraje.
Provoz je zajišťován z deseti provozoven dopravce, provzovny Kralovice, Plzeň a Přeštice disponují i kloubovými vozy. Nejčastější jsou různé typy vozů značek Karosa, Irisbus, SOR a MAN. Přibližně do přelomu let 2010/2011 ČSAD nakupuje nové vozy, od této doby jsou nově příchozí vozy starší, v následujících skupinách:
2009 - SOR C 10.5 a B 10.5 z Ústeckého kraje
2011 - první skupina vozů recreo (podtyp C935.1034)
2012 - MAN NÜ 263 a MAN NG 312 z Německa
2013 - druhá skupina vozů recreo (podtyp C935.1034 a C955.1071) a vozy SOR C 10.5 od AKV
2014 - třetí skupina vozů recreo (podtyp C935.1034, C955.1071 a dvojice vozů Karosa Axer)
2015 - vozy Iveco Crossway a Stratos z Ústeckého kraje
2016 - čtvrtá skupina vozů recreo (podtyp C935.1034)
2017/2018 - původem francouzské vozy Iveco Crossway recreo
2018/2019 - pátá skupina vozů recreo (podtyp C955.1071 a C955.1077)
2019 - několik C954 a C954E ze Středních Čech
2019 - dvojice a zároveň šestá skupina vozů recreo (podtyp C955.1077)
2019/2020 - autobusy SOR původem od ČSAD Vsetín
Poslední sérií nových vozů bylo 24 autobusů SOR C 9.5 a SOR CN 9.5. Kromě uvedených větších sérií došlo k několika nákupům jednotlivých vozů.
V roce 2018 dochází k reorganizaci a 10 provozoven je sloučeno do celků Plzeňsko (Nepomuk, Plzeň, Přeštice), Kralovicko (Kralovice, Rokycany), Domažlicko (Domažlice), Klatovsko (Klatovy, Sušice) a Tachovsko (Stříbro, Tachov). Praktický dopad na provoz tato změna ale nemá. V rámci Klatovské provozovny také dosud působí relativně autonomní skupina turnusů bývalé provozovny Horažďovice. V závěru roku 2018 dochází k reorganizaci jízdních řádů na Rokycansku a v okolí železniční trati 190.
V lednu 2019 se v provozní oblasti Kralovice objevuje subdodávka, dopravcem ER-Bus Prague jsou nahrazovány tři turnusy. Na linkách ČSAD lze spatřit také vozy společnosti KT Bus, ty dlouhá léta zajišťují pět turnusů v oblasti Horažďovic a Pačejova. Vozy KT Busu se objevují na stálých turnusech, vozy ER-Busu střídají turnusy s jinými vozy ČSAD. V průběhu roku se pak subdodávky objevují i v provozech Tachov, Rokycany a Plzeň. Do dalšího roku vyjma dlouhodobé subdodávky KT Busu vstupují subdodávky v provozovnách Kralovice a Plzeň.
Rok 2020 je období, kdy je vozový park ČSAD Plzeň posílen vozy od ČSAD Střední Čechy a ČSAD Vsetín. Vozy se v provozu objevují již v prvních měsících, stejně jako o rok dříve subdodávkové vozy. Zároveň v souvislosti s připravovanou integrací Zásmucka odchází několik vozů k OAD Kolín. V souvislosti s pandemií onemocnění SARS-CoV-2 je tato původem plánovaná integrace odložena z 4.dubna do letních měsíců, což má vliv na množství odchozích vozů. S koncem dubna končí i subdodávka společnosti ER-Bus, od prosincového ukončení v provozovně Plzeň zbývá jen pár autobusů v provozovně Kralovice. Poslední dva jsou staženy právě s koncem dubna.
Nejvýraznější událostí roku 2020 je 13.6.2020 ukončení působení ČSAD Plzeň jako držitele licencí v závazkové dopravě v Plzeňském kraji. ČSAD tento den rovněž končí jako provozovatel systémů MHD Domažlice, MHD Sušice, MHD Přeštice, a MHD Stříbro, které byly soutěženy v rámci krajské soutěže, a systému MHD Tachov. 30.6.2020 potom ČSAD Plzeň končí jako provozovatel MHD Klatovy. číst dále
Vozový park
Bova
1 vůz
CMC
1 vůz
Dekstra
2 vozy
Ford
1 vůz
Ikarus
72 vozů
Irisbus
80 vozů
Crossway
Crossway 12,8M Récréo
Crossway 12,8M
Crossway 12M
Crossway 12M Récréo
Crossway 10,6M
Crossway 10,6M Récréo
Irizar
1 vůz
Iveco
20 vozů
Jonckheere
2 vozy
Karosa
1064 vozů
LC 736
LC 736
LC 736.00
LC 736.02
LC 736.20
LC 736.40
LC 736.1014
LC 736.1015
LC 736.1022
LC 736.1024
KHMC
21 vozů
MAN
41 vozů
Mercedes-Benz
6 vozů
Neoplan
3 vozy
Praga
2 vozy
Renault
4 vozy
Setra
7 vozů
SKD
1 vůz
Škoda
5 vozů
Solaris
3 vozy
SOR
246 vozů
SOR-Ekobus
3 vozy
STRATOS AUTO
10 vozů
Volkswagen
1 vůz
Avia
25 vozů
Ford
7 vozů
IFA
2 vozy
LIAZ
3 vozy
MAN
1 vůz
Mercedes-Benz
1 vůz
Multicar
2 vozy
Renault
3 vozy
Tatra
3 vozy
U tohoto dopravce evidujeme celkem 1723 vozů, z toho 1709 v majetku a 14 zapůjčených.
Našli jste chybu nebo máte nějaké doplnění? Napište nám na e-mail nebo do diskusního fora.