ČSAD autobusy Plzeň
současný název od 1993
sídlo:
V Malé Doubravce 1242/27, 312 00 Plzeň - Doubravka
země: Česká republika (Plzeňský kraj)
web: www.csadplzen.cz, Facebook
země: Česká republika (Plzeňský kraj)
web: www.csadplzen.cz, Facebook
Společnost ČSAD autobusy Plzeň vznikla v roce 1993, kdy v rámci privatizace převzala osobní dopravu krajského podniku ČSAD Plzeň. Společnost tak měla následující provozovny: Plzeň, Aš, Domažlice, Horažďovice, Horšovský Týn, Cheb, Karlovy Vary, Klatovy, Kralovice, Kraslice, Mariánské Lázně, Nepomuk, Nezvěstice, Ostrov, Přeštice, Rokycany, Sokolov, Stříbro, Sušice, Tachov, Toužim, Zbiroh a Žlutice.
V roce 1994 převzala provozovny Rokycany a Zbiroh společnost BETINEC (provozovna Zbiroh byla následně předána dopravci Miroslav Hrouda, Zbiroh). V roce 1997 byla opět založena provozovna v Rokycanech.
Roku 2001 se v souvislosti s novým krajským uspořádáním ČR vyčlenila společnost Autobusy Karlovy Vary (provozovny Karlovy Vary, Aš, Cheb, Kraslice, Mariánské Lázně, Ostrov, Sokolov, Toužim, Žlutice).
V roce 2002 došlo k zániku provozoven Horažďovice (sloučena s provozovnou Klatovy), Horšovský Týn (Domažlice) a Nezvěstice (Nepomuk).
Dopravce zajišťuje drtivou většinu linkové dopravy v Plzeňském kraji a provozuje také několik dálkových linek a linek smluvní dopravy. Jde o více než 90% dopravní obslužnosti Plzeňského kraje.
Provoz je zajišťován z deseti provozoven dopravce, provzovny Kralovice, Plzeň a Přeštice disponují i kloubovými vozy. Nejčastější jsou různé typy vozů značek Karosa, Irisbus, SOR a MAN. Přibližně do přelomu let 2010/2011 ČSAD nakupuje nové vozy, od této doby jsou nově příchozí vozy starší, v následujících skupinách:
2009 - SOR C 10.5 a B 10.5 z Ústeckého kraje
2011 - první skupina vozů recreo (podtyp C935.1034)
2012 - MAN NÜ 263 a MAN NG 312 z Německa
2013 - druhá skupina vozů recreo (podtyp C935.1034 a C955.1071) a vozy SOR C 10.5 od AKV
2014 - třetí skupina vozů recreo (podtyp C935.1034, C955.1071 a dvojice vozů Karosa Axer)
2015 - vozy Iveco Crossway a Stratos z Ústeckého kraje
2016 - čtvrtá skupina vozů recreo (podtyp C935.1034)
2017/2018 - původem francouzské vozy Iveco Crossway recreo
2018/2019 - pátá skupina vozů recreo (podtyp C955.1071 a C955.1077)
2019 - několik C954 a C954E ze Středních Čech
2019 - dvojice a zároveň šestá skupina vozů recreo (podtyp C955.1077)
2019/2020 - autobusy SOR původem od ČSAD Vsetín
Poslední sérií nových vozů bylo 24 autobusů SOR C 9.5 a SOR CN 9.5. Kromě uvedených větších sérií došlo k několika nákupům jednotlivých vozů.
V roce 2018 dochází k reorganizaci a 10 provozoven je sloučeno do celků Plzeňsko (Nepomuk, Plzeň, Přeštice), Kralovicko (Kralovice, Rokycany), Domažlicko (Domažlice), Klatovsko (Klatovy, Sušice) a Tachovsko (Stříbro, Tachov). Praktický dopad na provoz tato změna ale nemá. V rámci Klatovské provozovny také dosud působí relativně autonomní skupina turnusů bývalé provozovny Horažďovice. V závěru roku 2018 dochází k reorganizaci jízdních řádů na Rokycansku a v okolí železniční trati 190.
V lednu 2019 se v provozní oblasti Kralovice objevuje subdodávka, dopravcem ER-Bus Prague jsou nahrazovány tři turnusy. Na linkách ČSAD lze spatřit také vozy společnosti KT Bus, ty dlouhá léta zajišťují pět turnusů v oblasti Horažďovic a Pačejova. Vozy KT Busu se objevují na stálých turnusech, vozy ER-Busu střídají turnusy s jinými vozy ČSAD. V průběhu roku se pak subdodávky objevují i v provozech Tachov, Rokycany a Plzeň. Do dalšího roku vyjma dlouhodobé subdodávky KT Busu vstupují subdodávky v provozovnách Kralovice a Plzeň.
Rok 2020 je období, kdy je vozový park ČSAD Plzeň posílen vozy od ČSAD Střední Čechy a ČSAD Vsetín. Vozy se v provozu objevují již v prvních měsících, stejně jako o rok dříve subdodávkové vozy. Zároveň v souvislosti s připravovanou integrací Zásmucka odchází několik vozů k OAD Kolín. V souvislosti s pandemií onemocnění SARS-CoV-2 je tato původem plánovaná integrace odložena z 4.dubna do letních měsíců, což má vliv na množství odchozích vozů. S koncem dubna končí i subdodávka společnosti ER-Bus, od prosincového ukončení v provozovně Plzeň zbývá jen pár autobusů v provozovně Kralovice. Poslední dva jsou staženy právě s koncem dubna.
Nejvýraznější událostí roku 2020 je 13.6.2020 ukončení působení ČSAD Plzeň jako držitele licencí v závazkové dopravě v Plzeňském kraji. ČSAD tento den rovněž končí jako provozovatel systémů MHD Domažlice, MHD Sušice, MHD Přeštice, a MHD Stříbro, které byly soutěženy v rámci krajské soutěže, a systému MHD Tachov. 30.6.2020 potom ČSAD Plzeň končí jako provozovatel MHD Klatovy. číst dále
V roce 1994 převzala provozovny Rokycany a Zbiroh společnost BETINEC (provozovna Zbiroh byla následně předána dopravci Miroslav Hrouda, Zbiroh). V roce 1997 byla opět založena provozovna v Rokycanech.
Roku 2001 se v souvislosti s novým krajským uspořádáním ČR vyčlenila společnost Autobusy Karlovy Vary (provozovny Karlovy Vary, Aš, Cheb, Kraslice, Mariánské Lázně, Ostrov, Sokolov, Toužim, Žlutice).
V roce 2002 došlo k zániku provozoven Horažďovice (sloučena s provozovnou Klatovy), Horšovský Týn (Domažlice) a Nezvěstice (Nepomuk).
Dopravce zajišťuje drtivou většinu linkové dopravy v Plzeňském kraji a provozuje také několik dálkových linek a linek smluvní dopravy. Jde o více než 90% dopravní obslužnosti Plzeňského kraje.
Provoz je zajišťován z deseti provozoven dopravce, provzovny Kralovice, Plzeň a Přeštice disponují i kloubovými vozy. Nejčastější jsou různé typy vozů značek Karosa, Irisbus, SOR a MAN. Přibližně do přelomu let 2010/2011 ČSAD nakupuje nové vozy, od této doby jsou nově příchozí vozy starší, v následujících skupinách:
2009 - SOR C 10.5 a B 10.5 z Ústeckého kraje
2011 - první skupina vozů recreo (podtyp C935.1034)
2012 - MAN NÜ 263 a MAN NG 312 z Německa
2013 - druhá skupina vozů recreo (podtyp C935.1034 a C955.1071) a vozy SOR C 10.5 od AKV
2014 - třetí skupina vozů recreo (podtyp C935.1034, C955.1071 a dvojice vozů Karosa Axer)
2015 - vozy Iveco Crossway a Stratos z Ústeckého kraje
2016 - čtvrtá skupina vozů recreo (podtyp C935.1034)
2017/2018 - původem francouzské vozy Iveco Crossway recreo
2018/2019 - pátá skupina vozů recreo (podtyp C955.1071 a C955.1077)
2019 - několik C954 a C954E ze Středních Čech
2019 - dvojice a zároveň šestá skupina vozů recreo (podtyp C955.1077)
2019/2020 - autobusy SOR původem od ČSAD Vsetín
Poslední sérií nových vozů bylo 24 autobusů SOR C 9.5 a SOR CN 9.5. Kromě uvedených větších sérií došlo k několika nákupům jednotlivých vozů.
V roce 2018 dochází k reorganizaci a 10 provozoven je sloučeno do celků Plzeňsko (Nepomuk, Plzeň, Přeštice), Kralovicko (Kralovice, Rokycany), Domažlicko (Domažlice), Klatovsko (Klatovy, Sušice) a Tachovsko (Stříbro, Tachov). Praktický dopad na provoz tato změna ale nemá. V rámci Klatovské provozovny také dosud působí relativně autonomní skupina turnusů bývalé provozovny Horažďovice. V závěru roku 2018 dochází k reorganizaci jízdních řádů na Rokycansku a v okolí železniční trati 190.
V lednu 2019 se v provozní oblasti Kralovice objevuje subdodávka, dopravcem ER-Bus Prague jsou nahrazovány tři turnusy. Na linkách ČSAD lze spatřit také vozy společnosti KT Bus, ty dlouhá léta zajišťují pět turnusů v oblasti Horažďovic a Pačejova. Vozy KT Busu se objevují na stálých turnusech, vozy ER-Busu střídají turnusy s jinými vozy ČSAD. V průběhu roku se pak subdodávky objevují i v provozech Tachov, Rokycany a Plzeň. Do dalšího roku vyjma dlouhodobé subdodávky KT Busu vstupují subdodávky v provozovnách Kralovice a Plzeň.
Rok 2020 je období, kdy je vozový park ČSAD Plzeň posílen vozy od ČSAD Střední Čechy a ČSAD Vsetín. Vozy se v provozu objevují již v prvních měsících, stejně jako o rok dříve subdodávkové vozy. Zároveň v souvislosti s připravovanou integrací Zásmucka odchází několik vozů k OAD Kolín. V souvislosti s pandemií onemocnění SARS-CoV-2 je tato původem plánovaná integrace odložena z 4.dubna do letních měsíců, což má vliv na množství odchozích vozů. S koncem dubna končí i subdodávka společnosti ER-Bus, od prosincového ukončení v provozovně Plzeň zbývá jen pár autobusů v provozovně Kralovice. Poslední dva jsou staženy právě s koncem dubna.
Nejvýraznější událostí roku 2020 je 13.6.2020 ukončení působení ČSAD Plzeň jako držitele licencí v závazkové dopravě v Plzeňském kraji. ČSAD tento den rovněž končí jako provozovatel systémů MHD Domažlice, MHD Sušice, MHD Přeštice, a MHD Stříbro, které byly soutěženy v rámci krajské soutěže, a systému MHD Tachov. 30.6.2020 potom ČSAD Plzeň končí jako provozovatel MHD Klatovy. číst dále
Vozový park
Bova
1 vůz
CMC
1 vůz
Dekstra
2 vozy
Ford
1 vůz
Ikarus
72 vozů
Irisbus
80 vozů
Crossway
Crossway 12,8M Récréo
Crossway 12,8M
Crossway 12M
Crossway 12M Récréo
Crossway 10,6M
Crossway 10,6M Récréo
Irizar
1 vůz
Iveco
20 vozů
Jonckheere
2 vozy
Karosa
1063 vozů
MAN
41 vozů
Mercedes-Benz
27 vozů
Neoplan
3 vozy
Praga
1 vůz
Renault
4 vozy
Setra
7 vozů
SKD
1 vůz
Škoda
5 vozů
Solaris
3 vozy
SOR
246 vozů
SOR-Ekobus
3 vozy
STRATOS AUTO
10 vozů
Volkswagen
1 vůz
Avia
22 vozů
Ford
7 vozů
IFA
1 vůz
LIAZ
3 vozy
Mercedes-Benz
1 vůz
Multicar
2 vozy
Renault
3 vozy
Tatra
3 vozy
U tohoto dopravce evidujeme celkem 1711 vozů, z toho 1697 v majetku a 14 zapůjčených.
Našli jste chybu nebo máte nějaké doplnění? Napište nám na e-mail nebo do diskusního fora.