ČSAD autobusy Plzeň a.s.

ČSAD autobusy Plzeň a.s.
V Malé Doubravce 27, 312 78 Plzeň
web: http://www.csadplzen.cz
Organizace provozu

Ještě než se podíváme na přehled typů autobusů u ČSAD Plzeň, měli bychom se seznámit s organizací provozu. Tak jako i ve většině jiných firem, i v plzeňském ČSAD je obvyklé, že má každý řidič přidělen svůj autobus, se kterým většinou jezdí. Většina řidičů pak jezdí pravidelně jeden nebo několik málo turnusů, vyskytují se tedy jen na několika "svých" linkách. Které to jsou, to je dáno do značné míry adresou bydliště řidiče. Například v okolí Chotiné tak bydlí tři řidiči, kteří střídají tři turnusy na linkách do Plzně a Horní Břízy, podobně najdeme čtyři řidiče v okolí Všerub na severním Plzeňsku, kteří jezdí pravidelně čtyři turnusy - do Plzně, Horní Břízy a k AFL Stříbro, pět řidičů z Kolovče na Domažlicku zas jezdí do Domažlic, Plzně a Staňkova. Asi nejdál dovedli tuto "personalizaci turnusů" v Rokycanech, kde jsou místa začátků a konců směn uváděna jako "Lhota 56 - pan Mach" čí "Újezd - Horáček a Pažout".
V každé pobočce pak najdeme nějaký "lepší" autobus, který můžeme považovat za zájezdový. V menších pobočkách, kde není pro zájezdové vozy tolik práce, jezdí takový autobus na běžných linkách, v případě potřeby je pak poslán i se svým řidičem na zájezd a na lince jej nahradí jiný vůz a jiný řidič.
Zcela jiná situace je v Plzni. Zde existuje flotila dálkových autobusů tvořená vozy různých typů (Evadys, Iliade, Neoplan, C 955, LC 956, ...) vyčleněná pro dálkové linky a zájezdovou dopravu. V minulosti tyto vozy tvořily dokonce samostatnou organizační jednotku označovanou jako SDL (Středisko dálkových linek), která byla na stejné úrovni, jako jednotlivé provozovny a sídlila v garážích v Plzni-Doubravce (zatímco provozovna Plzeň zajišťující provoz příměstských linek sídlila v prostorách CAN). Autobusy dnes potkáme na zájezdech, na dálkových linkách do Prahy, Chebu, Ústí nad Labem, Příbrami (jen so+ne) a na cyklobusech na Šumavu a do Českého Lesa, ale také na smluvní dopravě pro AFL Stříbro, MD Elmont Chotěšov a nebo plzeňský pivovar. Řidiči dálkových autobusů nemají žádný pravidelný rozpis služeb, naopak zde v plném rozsahu platí pravidlo "situace na frontě se mění každým okamžikem".
Zcela zvláštní kapitolou je náhradní autobusová doprava při výlukách na železnici. Zde potkáme skutečně pestrou sbírku autobusů i řidičů. Při kratších dopoledních výlukách si sem obvykle odskočí autobus, který by jinak stál odstavený někde na autobusovém nádraží a tímhle způsobem je jen využit prostoj daný provozní situací. Pokud je výluka celodenní či dokonce nepřetržitá po dobu několika dnů, začíná to být zajímavé. Potkáme zde dálkové autobusy, jejichž řidiči by jinak měli volno, dále autobusy z běžných linek, které byly ve svém turnuse na den nahrazeny nějakým cizím vozem a cizím řidičem a konečně i nepřidělené záložní autobusy, za jejichž volanty obvykle sedí některý z garážmistrů nebo někdo z kanceláře.

Vozový park

Vozový park ČSAD Plzeň se skládá z 418 autobusů (toto číslo uvádí v květnu 2009 web firmy). Většinu z tohoto počtu tvoří městské, linkové a dálkové autobusy značky Karosa/Iveco a SOR. Většina z nich nijak "nevybočuje z davu", přesto ale mezi nimi najdeme autobusy, které si zaslouží pár slov nad rámec běžných informací v tabulce. Podívejme se tedy na ně podrobněji:

Historické autobusy

Jakkoliv je u dopravních podniků běžné ponechat si v inventárním stavu nějaké to historické vozidlo, u firem typu ČSAD se s tímhle přístupem setkáváme jen minimálně a až v poslední době (vzpomeňmě ČSAP Nymburk, ČSAD Kyjov, ČSAD Jihotrans, ...). Ani ČSAD Plzeň nezůstává v tomto směru pozadu. V inventárním stavu najdeme autobusy Škoda 706 RTO Car PS 82-73 z roku 1971 a Karosa ŠL 11.1307 Tourist RO 38-03 z roku 1972. S oběma těmito autobusy pořádá ČSAD v letní sezóně pravidelně zájezdy, jejichž cílem je pokaždé nějaké jiné turisticky zajímavé místo západočeského regionu, autobusy je ale také možné pronajmout si na svatbu či jinou podobnou akci. Dalším exponátem je unikátní rozhlasový vůz na podvozku Avia, který sloužil dříve potřebám plzeňského rozhlasu. Dalším exponátem je poslední linkový Ikarus 280.10, který sloužil v pravidelném provozu, jde o známý vůz ze Sokolova. Závěrem jsme si nechali pravděpodobně nejkurióznější exponát, CMC Pudong City Bus 1P6 8305, který má hned několik NEJ: Je to nejnovější muzejní autobus v ČSAD (a snad i v České republice), byl vyroben až v roce 1998 a je tedy mladší, než leckterý provozní autobus. Pochází z největší dálky, vyroben byl totiž až v daleké Číně. Do Evropy byly dovezeny dva autobusy tohoto typu za účelem získání homologace a jako předváděcí vozidla. Ať už byly důvody jakékoliv, tyto dva autobusy zůstaly v Evropě navždy osamocené. Stopa jednoho z nich se ztrácí kdesi v Rusku, druhý se objevuje v roce 2003 v Plzni. Zde nejprve prošel úpravou pro provoz v českých podmínkách (absence topení není možná problém v Číně, ale tady máme poněkud jiné klimatické podmínky :-) a poté byl zařazen do provozu v Rokycanech. Zde sloužil až do roku 2007, kdy se vrací do Plzně a po provedené opravě, kdy dostává i nový lak, je zařazen mezi historická vozidla.

Malá poznámka na konec: V evidenci autobusů najdeme i Škodu 706 RTO MTZ 1P6 9988, o tomto voze nám nejsou známé žádné bližší informace.

Kloubové autobusy

Moje první vzpomínka na kloubové autobusy je spojena s modrými Ikarusy, které jezdily snad na všech frekventovaných linkách v celých západních Čechách. Na lince 35530 (dnes 450553) z Plzně do Snopoušov, kterou jsme jezdili k babičce do Útušic, snad tehdy nic jiného nejezdilo, ve vzpomínkách si matně vybavuji i Ikarusy s linkovými tabulkami Plzeň - Oplot, Plzeň - Moguntia, Plzeň - Příkosice, Plzeň - Město Touškov - Čemíny - Kůští, ... A pak se objevila první kloubová Karosa, ta jezdila, pokud vím, právě linku do Kůští. Po ní přišla další a pak ještě další... A pak začaly kloubové Ikarusy postupně mizet. Někde je nahradily Karosy kloubové, jinde jen obyčejné krátké. Poslední Ikarus dojezdil někdy v roce 2001 na lince Plzeň - Nadryby (a dodnes lituju toho, že jsem si nedal tu práci s tím, abych si na něj někde počkal a vyfotil ho).

Ale dost vzpomínek (... a neberte je prosím jako zaručený a spolehlivý zdroj informací, bylo mi tehdy tak asi 5 - 10 let a písemné záznamy, které jsem si v té doby pořizoval, se bohužel nedochovaly), podívejme se na budoucnost. Od roku 1990 do roku 2004 nebyl pořízen žádný nový kloubový autobus, veškeré přírůstky v této době spočívaly v odkupu čtyř autobusů od sesterských společností. Nové vozy tehdy ani nebyly třeba, porovnejte si západočeský jízdní řád z roku 1989 s tím současným, přidejte k tomu pokles počtu přepravených cestujících ve prospěch automobilové dopravy a pochopíte. Je tedy jasné, že stávající kloubové vozy začaly postupně zastarávat morálně i fyzicky. Proto bylo rozhodnuto o jejich postupné náhradě. Jenže... Výroba linkových autobusů skončila sedmadvaceti kusy řady C 943 a v řadě Karos 950/960 již kloubový vůz nebyl nabízen. Proto byly zakoupeny nejprve dva patnáctimetrové autobusy Karosa Ares, poté ČSAD pořídilo ještě tři Karosy B 961 v městském provedení s automatickou převodovkou. Můžeme se zamýšlet nad vhodností těchto autobusů pro příměstské linky s jízdní dobou až k jedné hodině, ukončení výroby Karos řady 950/960 v roce 2006 však zabránilo nákupu dalších autobusů tohoto typu. Co bude dál? Kdo ví. Do zkušebního provozu byl zapůjčen prototyp kloubového autobusu SOR NB 18, který jezdil nějakou dobu na lince do Horní Břízy, dojmy z něj byly poněkud rozpačité. Jeho řidič si pochvaloval automatickou převodovku, výhrady měl naopak k hlučnosti a k větrání kabiny během letních měsíců. I přesto ČSAD uvažovalo o odkoupení tohoto vozu, s výrobcem se však nedohodlo na ceně. Dalším zajímavým pokusem bylo dvoudenní nasazení plynového Mercedesu Citaro O 530 G v dubnu 2009 na lince do Kralovic. Vůz zapůjčil DP Ústeckého kraje, který tyto vozy vlastní dva a od září 2006 pro ně nemá vhodné využití. Zda je nakonec plzeňské ČSAD odkoupí, není v tuto chvíli ještě známo.

SOR NB 18 v garážích v Plzni Doubravce. SOR NB 18 na lince Plzeň - Horní Bříza v lese u Šídlovského rybníka. Citaro DPÚK v Plzni na CAN.

Minulost a budoucnost jsme už probrali, podívejme se na současný stav:

Provozovna Kralovice měla ve stavu Karosy C 744 2P7 9265 (ex ZL 41-01) a 2P7 9480 (ex UO 97-25), oba tyto autobusy jezdí na lince 460800 do Plzně. Střídají se ve třech turnusech společně s Karosou B 961 2P6 8681. V roce 2008 byl vůz 2P7 9265 odeslán na generální opravu, po níž byl předán do Přeštic, místo něj se do Kralovic vrátil přeštický vůz PMB 00-83, který zde již dříve sloužil. Autobusy jsou v provozu každý pracovní den, jeden z nich může-a nemusí být v provozu i o víkendu.

Provozovna Plzeň má dnes v inventárním stavu jednu Karosu C 744 PSA 06-19 (ex PS 77-72), která je od pondělí do pátku k vidění na lince 460031 Plzeň - Horní Bříza - Trnová. Druhým kloubovým autobusem je Karosa B 961 2P4 3303 z linky 460010 Plzeň - Nadryby. V době, kdy byl tento autobus dodán, zmizela z Plzně další Karosa C 744 UO 97-24, předpokládám tedy, že dřív jezdila do Nadryb ona.

PSA 06-19 na ranním spoji z Horní Břízy v Plzni na Košutce. UO 97-24 před plzeňským hlavním nádraží při výluce, šlo o jedno z posledních provozních nasazení. 2P4 3303 v Nepomuku jako NAD do Plzně.

Provozovna Přeštice nasazuje dva kloubové autobusy střídavě ve dvou turnusech, jeden z nich může (a nemusí) jezdit i o víkendu. Jejich domovskou linkou je 450553 Plzeň - Přeštice, jeden z autobusů pak zajíždí na 6. a 14. hodinu po lince 460130 z Plzně do Nýřan k firmě DIOSS. Minulostí je jejich nasazení na lince 450582 Plzeň - Mladý Smolivec, Dožice, kam zajížděl druhý autobus na spoji v šest hodin z Plzně do Dožic a krátce po poledni zpět, nasazení kloubového autobusu si vyžádal velký počet přepravovaných cestujících. A jaké autobusy v Přešticích potkáme? Původně to byly Karosa C 744 PMB 00-83, která sem přišla před lety z Kralovic, jejím předchozím působištěm pak bylo Stříbro. Pokud tahle Karosa právě nejezdila, našli jsme ji odstavenou v Čižicích. Druhým autobusem byla Karosa B 961 2P9 2153, která na podzim 2006 nahradila další Karosu C 744
PJ 70-05. A konečně posledním kloubovým autobusem v Přešticích je PJ 70-31, která slouží(-la?) v garážích jako sklad.
Ke změně došlo v roce 2008, kdy se PMB 00-83 vrátila do Kralovic výměnou za 2P7 9265, která po GO ve firmě Bonavia dostala nová čela odpovídající řadě 900.

PJ 70-05 byla typická čelní maskou s přídavnými světly. Na snímku v Plzni na CAN. PJ 70-05 už bez SPZ očekává v lednu 2007 v Přešticích svůj konec. PMB 00-83 odstavená "doma", na okraji Čižic.

Stříbro sice dnes žádný kloubový autobus nevlastní, v minulosti zde ale byla k vidění jedna Karosa C 744, která má dnes SPZ PMB 00-83 (tehdy ovšem měla poznávací značku okresu Tachov). Autobus byl nasazován na linku Stříbro - Plzeň.

Také tenhle autobus najdeme na lince Plzeň - Nadryby :-)
Velkokapacitní autobusy

V předcházející kapitole jsme zmínili existenci dvou autobusů Karosa Ares 15. Ten první byl zakoupen v roce 2002, obdržel RZ 1P3 7791 a od té doby jsme jej mohli potkávat na lince 460800 z Kralovic do Plzně, zajížděl snad i z Plzně do Prahy. Druhý vůz téhož typu následoval rok poté, jeho RZ je 2P0 5028 a najdeme jej v Domažlicích. Jeho domovskou linkou byla 400321 Domažlice - Plzeň - Praha, po poklesu cestujících způsobeném příchodem Student Agency na linku z Prahy do Plzně na podzim 2004 přešel na linku 400320 Domažlice - Plzeň, kde jezdí dodnes. Společnost mu dělá i jeho kralovický kolega, který se přesunul rovněž do Domažlic, ale také autobus poněkud exotičtější - patnáctimetrový Neoplan N 318 Ü 2P6 0065 z roku 2001, který byl zakoupen v roce 2005 z Německa jako ojetý.

1P3 7791 stojí odstavený v Plzni na CAN. 2P0 5028 dne 4.4.2004 v Praze na Florenci. 2P6 0065 krátce před odjezdem z Plzně do Domažlic.
Malé autobusy

Velké autobusy jsme si probrali, teď ještě ty úplně nejmenší. ČSAD eviduje po jednom kuse typu Mercedes O 614 D, Mercedes O 814 D a dále osm Mercedesů 412 D Sprinter. Tyto vozy jsou umístěny ve většině provozoven, kde slouží buď v nepravidelné a zájezdové dopravě a nebo jsou nasazovány na méně vytížené linky v málo osídlených oblastech.

Domažlice evidují jeden Sprinter DO 65-21, který nasazují na linku 400300 Domažlice/Kdyně - Mrákov, Mlýneček.

V provozovně Kralovice najdeme Sprintery hned dva, PMA 94-34 a SOA 31-00, o jejich nasazení nám není nic známo.

V garážích Plzeň najdeme obvykle jeden Sprinter PMB 29-20 odstavený kdesi na odstavné ploše a nepamatuji se, že by tomu bylo jinak, rozhodně se s ním na žádné pravidelné lince nesetkáme.

Přeštice evidují Sprinter pouze jeden, PMA 26-24, také o něm nevíme nic - pozorován byl jednou v garážích a jednou na náměstí, sice s cestujícími, ale bez jakéhokoliv označení linky.

Rokycany mají také jen jeden Sprinter, TC 99-26, v provozu by měl být údajně na lince v okolí Radnic někam směrem na sever k Berounce.

Tachov eviduje Sprintery hned dva, TC 81-46 a TC 81-47. Druhý jmenovaný byl viděn v únoru 2008 se směrovými tabulkami linky 490670 Bor - Staré Sedlo, Darmyšl. Během letní sezóny byl pak provozován v Plzni na výlukách na tratích Plzeň - Cheb a Plzeň - České Budějovice, kde sloužil jako zavazadlový vůz, přepravoval kola a kočárky, různé drážní zásilky a tu a tam i vlakovou četu. Pro tyto účely byl upraven i jeho interiér, z 19 míst k sezení jich uvnitř zůstalo jen pět.
Dále zde najdeme i Mercedes O 614 D TC 78-64 a Mercedes O 814 TC 98-28. Tedy, abychom byli přesní, oba autobusy najdeme v Bezdružicích, aspoň přes noc a o víkendech. Jejich provozní nasazení není zcela jasné, ví se o jejich nasazení na linku 490860 Bezdružice - Planá, předopokládá se nasazení na odpolední školní spoje 490310 Bezdružice - Zhořec a nedá se vyloučit ani další využití vozů v oblasti Tachova a Plané (o čemž napovídají linkové tabulky "Tachov" pohozené v autobusech na palubní desce).

TC 78-64 stojí odstaven v Bezdružicích. TC 81-47 jako "batožinový vozeň" mezi stanicemi Kozolupy a Stříbro.
Reklamní autobusy

U dopravních podniků se s reklamními autobusy setkáváme celkem často, u firem provozujících linkovou dopravu pak o poznání méně. Důvod je asi především ten, že městské autobusy jsou více na očích. I přesto v plzeňském ČSAD několik takových autobusů najdeme.
Začneme třeba Karosou C 734 DO 62-15. Ta patří domažlické provozovně, vyskytuje se na některém z pěti turnusů začínajících v Kolovči, potkávat jí můžeme i v Plzni a Domažlicích. Dnes již tento autobus není nijak výjimečný, ale v minulosti měl reklamu na firmu Mountfield. Odstraněna byla někdy mezi březnem 2006 a květnem 2007.

DO 62-15 na CAN v Plzni.

Další reklamu, Karpem, jsme mohli najít hned na dvou autobusech, C 734 KTA 08-16 v Klatovech a TC 63-10 ve Stříbře. První jmenovaný snad už tuto reklamu nemá.
Reklamu Anonce měl až do svého vyřazení vůz LC 736 PS 90-82, s nímž jsme se mohli setkávat do roku 2005 v Plzni.

Autobusy na smluvních a nákupních linkách

Další reklamní vozy pak najdeme na smluvních linkách pro hypermarkety a plzeňský pivovar, tyhle autobusy si zcela určitě zaslouží vlastní kapitolu.
Prvním hypermarketem, který si objednal zajištění dopravy svých zákazníků, bylo Tesco na Rokycanské třídě v Plzni, a to od dubna 2004, kdy autobusy ČSAD nahradily linku provozovanou dopravním podnikem. Po přechodném období, kdy zde bylo k vidění naprosto úplně cokoliv, se zde ustálily dva vozy C 734, oba po GO s čely řady 900. Jsou to PJ 57-98 a PJ 70-73. V roce 2005 je doplnila Karosa B 952 2P6 8753, následovaly ještě dva SORy BN 12, 3P5 2174 v roce 2007 a 3P8 2873 v roce 2008. V té době již k Tescu vedly dvě linky, vedle té od autobusového nádraží přibyla druhá ze Slovan, pro jejich provoz jsou zapotřebí tři autobusy. Obě původní C 734 jsou tak dnes jen jako záložní. Závěrem ještě dodejme jako kuriozitu, že Tescobusy byly kdysi pravidelně nasazovány v pracovní dny na jeden večerní pár spojů do Třemošné kolem deváté večer.

PJ 57-98 na Americké třídě u Mrakodrapu. PJ 70-73 na konečné u CAN. Před hlavním nádražím se míjejí PJ 70-73 a 2P6 8753.

Když už mluvíme o Tescu, nesmíme zapomenout na Tesco - dříve Carrefour na Borských Polích. Sem již dříve jezdila linka provozovaná DP, ke změně dopravce došlo v souvislosti s převzetím hypermarketu firmou Tesco. Obvyklým vozem je 2P9 2665, což není nic jiného, než šedobílý předváděcí SOR BN 12, který známe i z mnoha jiných českých měst, kde se zúčastnil předváděcího provozu. Občas se objeví i Karosa C 734 1P7 0083, která nás na první pohled upoutá bílým nátěrem se žlutými nárazníky.

1P7 0083 jako "Tescobus" na Borská Pole.

Také hypermarket Olympia měl dříve vlastní autobusové linky. Jejich trasa a počet se několikrát změnily, nakonec zůstala jediná linka k autobusovému nádraží, která byla zrušena v rámci úsporných opatření na jaře 2009. Prvními autobusy na lince byly PS 78-46 (dnes v Tachově) a PSA 06-76, oboje Karosy C 734 s čely řady 900. V roce 2007 přibyl ještě SOR BN 12 3P5 2173.
Svoji smluvní dopravu má i plzeňský pivovar. Zde slouží dva vozy SOR pro přepravu návštěvníků po areálu, jde o SOR C 9,5 KTA 14-17 a vůz původně z klatovské MHD, KTI 67-57. Oba mají celovozovou reklamu v provedení přes okna. Druhý zmiňovaný autobus se pak může pochlubit jednou kuriozitou, jako jediný v ČSAD má digitální panely BUSE. Na nich je už od nepaměti zobrazeno „číslo linky“ 60 – a důvod? Autobus není vybaven palubním počítačem BUSE, který by umožnil ovládat displeje, pokladna EMtest toto neumí.

Autobusy převzaté od DP Plzeň

Plzeňský dopravní podnik provozoval dříve také zájezdovou dopravu. Ačkoliv ještě v letech poměrně nedávných investoval do jejího rozvoje a do rozšíření vozového parku o nové moderní kvalitní vozy, v roce 2006-2007 bylo rozhodnuto zájezdovou dopravu zrušit a vozy nabídnout k prodeji. Jejich novým majitelem se tak stalo ČSAD, které je rozdělilo do několika provozoven.
386 - Karosa LC 736 PMA 32-67 byla přidělena do Rokycan, kde slouží jako záložní.
411 - Karosa LC 735 1P2 0702, dříve PMA 47-65, byla přidělena do Stříbra, kde jí dostal řidič z Heřmanovy Hutě. Autobus jsme mohli potkávat například na linkách pro AFL Stříbro a na lince do Plzně. Koncem roku jej nahradil autobus SOR a Karosa se vrátila do Plzně, kde údajně slouží potřebám podnikové autoškoly.
432 - Karosa C 734 PMA 85-54 sloužila od ledna 1995 na lince Z určené pro přepravu vozíčkářů do doby, než jí zde nahradil klasický nízkopodlažní autobus, mimo to jsme jí mohli potkávat na zájezdech. Autobus je vybaven plošinou pro nakládání a vykládání invalidních vozíků. V současnosti se nachází v Plzni, potkáme jej obvykle na výlukách.
475 - Renault Iliade PMV 04-50 byl přidělen do Přeštic, kde jej najdeme na zájezdech, případně na linkách, například do Plzně.
488 - Karosa LC 956 2P4 8474 je v Domažlicích, o jejím pravidelném nasazení nejsou žádné informace.
489 - Renault Iliade 2P6 0034 obohatila flotilu plzeňských dálkových vozů a tomu odpovídá i její provozní nasazení.

Rokycanská PMA 32-67 v Šumavské ulici v Plzni. 1P2 0702 v garážích ČSAD Tachov. Plzeňská 2P6 0034 na CAN před odjezdem do Prahy.
Autobusy pro provoz MHD

ČSAD provozuje městskou dopravu v několika západočeských městech. Podívejme se nyní na autobusy, které na MHD potkáme.

Na MHD Domažlice slouží SOR BN 10,5 2P9 2980.
Pro provoz MHD Klatovy je zapotřebí autobusů hned několik. Nejstarší jsou Karosy B 732.1666 KTA 11-03 a KTA 11-74. Dalším autobusem, který má za sebou provoz na klatovské MHD, je SOR B 9,5 KTI 67-57, který byl v roce 2006 předán do Plzně, kde od té doby jezdí v plzeňském pivovaru. Nahradil jej nově zakoupený SOR BN 10,5 2P9 2782, který byl rok poté doplněn dalším vozem téhož typu, 3P5 2645.

KTA 11-03 v původním červenobílém nátěru ještě z výroby. Stejný měla i KTA 11-74. KTI 67-57 na lince číslo 2 (nebo 60?) u zastávky Rybníčky. A její náhrada - 2P9 2782, taktéž na lince 2.
Přeštice jsou jedním z nejmladších provozů MHD u nás, pro provoz pak postačuje jediný autobus. Tím bude pravděpodobně jeden ze jdvou SORů CN 9,5, 3P4 0558 a 3P5 2866.
Stříbro provozuje na MHD dva autobusy, plynový SOR CNG 12 2P9 2532 a Karosu B731.1667 KTA 08-19, převzatou z Tachova. V jsoučasnosti jde o jedinou Karosu s automatickou převodovkou v celém ČSAD. Také proto s ní měli ve Stříbře zpočátku menší technický problém s převodovkou, nešla zařadit rychlost. Závadu se po dlouhém a náročném hledání povedlo najít zcela překvapivě „mezi sedadlem a volantem“, nikdo z celé provozovny Stříbro totiž nevěděl, že u Karos s automatickou převodovkou Voith lze zařadit rychlost jen tehdy, když řidič zároveň drží pedál brzdy sešlápnutý až na podlahu… :-)
A když už jsme zmínili Tachov... Výše uvedená Karosa KTA 08-19 zde jezdila do roku 2005, kdy jí nahradil SOR BN 10,5 2P6 8261. Dalším městským autobusem byla starší Karosa B 732.20 TC 61-53, která byla v roce 2007 sešrotována v areálu ČSAD Přeštice. Nahradil jí nově zakoupený SOR CN 9,5 3P5 1664. Provoz dnes funguje tak, že jeden autobus jezdí od rána až do cca. 15 hodin odpoledne, druhý vyjíždí po poledni a v provozu je až do pozdních večerních hodin.
V září 2004 jezdila na MHD Tachov ještě Karosa KTA 08-19. Na snímku na jzastávce U parku. Na nový rok 2006 si tehdy nový SOR 2P6 8261 "odskočil" do Plzně po "nemocniční" lince Tachov - Stod - Plzeň, která je v provozu jen ve středu, sobotu a neděli. Nejnovější tachovská SORka 3P6 1664 právě vyrazila na odpolední směnu. Je únor 2008.
Autobusy po generálních opravách

V období let cca. 2003-2008 (přesné období mi není známo) prošlo větší množství Karos C 734 z let 1986-1996 generální opravou, která měla za cíl prodloužení jejich životnosti. Některé z nich obdržely nové rámy (čímž vznikl v podstatě nový autobus), všechny pak obdržely nová kulatá čela odpovídající karosám řady 900. Jejich původ ve vozech "700" tak poznáme nejsnáze podle tvaru palubní desky v kabině řidič, ta zůstala původní. Podívejme se tedy blíže na některé z nich.

Přeštický vůz KTA 01-75 je zvláštní tím, že jde o ve své době jedinou Karosu C 735 v celém plzeňském ČSAD a také o jedinou Karosu C 735, která prošla generální opravou spojenou s výměnou čel. Autobus je nápadný svými vysokými kufry.
Velké kufry má i klatovský vůz KTA 03-78, to je ale úplně obyčejná Karosa C 734.
A do třetice - PJ 64-31, také tento autobus má velké kufry, ovšem již z výroby. Je to totiž jediná LC 735 s novými čely řady 900, poznáme ji také podle jednokřídlých zadních dveří. Autobus můžeme potkat v oblasti na jih od Plzně.
Karosa C 938, takovéhle nesmyslné typové označení má na sobě autobus PMA 85-60. A co to tedy je? Úplně původně Karosa C 734, která někdy před rokem 2003 (přesný termín neznámý) prošla rekonstrukcí, při které autobus obdržel klimatizaci a prostřední dvoukřídlé dveře byly nahrazené malými jednokřídlými vzadu, autobus tak na první pohled vypadal jako LC 736. K další rekonstrukci došlo v letech 2004-2005, tehdy autobus obdržel nová kulatá čela a s nimi i ono nesmyslné označení. V té době jezdil linku do Prahy, dnes "bydlí" v Blovicích a jezdí na linkách provozovny Přeštice na Blovicku.

Jedna ze dvou Karos C 735, přeštická KTA 01-75 v Plzni na CAN. Ještě v létě 2005 jsme mohli přeštickou C 734 PMA 85-60 potkávat v Praze na Florenci. Zato dnes tenhle autobus málokdy opustí Plzeň a jižní Plzeňsko. Na snímku "doma" v Blovicích, podle linkové tabulky jezdil trasu Plzeň - Střížovice - Chlum.

Již v kapitole o kloubových autobusech jsme zmínili kralovicko-přeštický vůz 2P7 9265, který prošel GO spojenou s výměnou čel v roce 2008 jako jediná kloubová Karosa v plzeňském ČSAD.
Zmínit ale musíme i cyklobus, tedy Karosu C 734 3P6 8253 (původně PMA 69-14). Interiér tohoto autobusu byl při generálce uzpůsoben pro přepravu omezeného množství kol v zadní části vozu. Autobus je určen pro zájezdy, ve zbývajícím čase jezdí na linkách na Přešticku.

Ostatní zajímavé autobusy

Netypickým nátěrem nás upoutá Karosa LC 735 PMA 89-96, podobně vypadaly jen dva další autobusy u firmy Autobusy Karlovy Vary, dnes už oba vyřazené. Autobus měl v minulosti lůžkovou úpravu, dnes již však po ní nenajdeme ani stopy. Tento vůz dnes potkáme obvykle na výlukách v okolí Plzně a na lince Plzeň – AFL Stříbro.
Karosa C 734 PS 66-11 sloužila před svým vyřazením potřebám autoškoly. ČSAD nemá vlastní podnikovou autoškolu, tuto službu pro něj zajišťuje pan Zdeněk Hečl, jde o pravidelná školení řidičů i výcvik nových adeptů umění řidičského. Prostory autoškoly najdeme v budově plzeňského autobusového nádraží.

Autoškolní Karosa PS 66-11 stávala obvykle někde na odstavné ploše CAN. PMA 89-96 na svém tradičním výkonu z Plzně k AFL Stříbro.

Neoplan A 316 SHD 1P5 1237 slouží v zájezdové a dálkové dopravě v Plzni od roku 2003, kdy byl koupen jako ojetý z Německa.

Neoplan 1P5 1237 přijíždí v červnu 2005 z Prahy do Plzně.

Dalším Neoplanem je N 316 SHD 2P5 0428 z roku 2001, který byl jako ojetý zakoupen v roce 2005. Přidělen byl do Přeštic, kde slouží v zájezdové dopravě a příležitostně i na linkách.
O jedné Karose C 735 už byla řeč, tu druhou si představíme nyní. Její RZ je 1P7 0286, byla zakoupena od Ústavu sociální péče pro tělesně postižené v Brně. V Plzni obdržela modrožlutý nátěr, jaký má i PMA 85-54, je totiž také vybavena plošinou pro nakládání invalidních vozíků. Jejím novým domovem se stalo Stříbro.
U autobusů se často setkáváme s různou mírou "lidové tvořivosti". Řidiči si své autobusy často upravují a vylepšují, ať už proto, aby si zkrášlili své pracovní prostředí a nebo prostě jen proto, aby byl jejich autobus jiný a hezčí, než ty ostatní. Ze všech autobusů bych rád zmínil stříbrskou Karosu C 954 1P6 7164, o níž příkladně pečoval řidič, který ji měl přidělenou od jejích příchodu k ČSAD až do roku 2008, kdy dostal nový vůz.

1P6 7164 v září 2003
- stav krátce po dodání.
1P6 7164 v září 2003
- stav krátce po dodání.
1P6 7164 v září 2007. 1P6 7164 v září 2007. 1P6 7164 v září 2007.

V roce 2006 se v Plzni objevily první tři plynové autobusy SOR CNG 12. Tyhle vozy jezdí tankovat do plynárny v Plzni Doudlevcích, proto také jezdí v Plzni a okolí. Dva z nich jsou nasazeny přímo v Plzni, 2P9 1873 jezdí pravidelně na lince 460060 Úherce - Zbůch - Plzeň, 2P9 2531 pak na lince 460110 Plzeň - Kůští. Třetí, 2P9 2532 najdeme na MHD ve Stříbře, kvůli tankování ale zajíždí každý pracovní den ve večerních hodinách do Plzně jako linka 490660 s příjezdem do Plzně 19:20, návrat zpět do Stříbra ve 20:30. Další dva plynové autobusy přišly v roce 2007, jde o 3P5 3126 a 3P5 3127, také ty jezdí na linkách v okolí Plzně.

2P9 1873 v Plzni před odjezdem na své domovské lince do Zbůchu. 2P9 2531 sice jezdí linku do Kůští, ale v květnu 2007 si odskočil na výluku na žateckou trať, svědčí o tom papírová cedulka za předním sklem. 2P9 2532 po příjezdu ze Stříbra do Plzně, teď jej čeká cesta do plynárny.
3P5 3126 stoupá na plný plyn Rokycanskou třídou k Tescu a dále "domů" do Starého Plzence. 3P5 3127 v Plzni na CAN. Z fotky je jasně patrný rozdíl mezi vozy z první a druhé dodávky, porovnejte s obrázkem nahoře.

Zajímavou novinkou je čtveřice autobusů Irisbus Evadys 12,8. Jejich RZ jsou 3P8 2519 (Stříbro), 3P8 3736 (Plzeň), 3P8 3818 (Klatovy) a ??? (Přeštice?). Autobusy jsou určeny pro zájezdy a provoz dálkových linek.
A na konec si necháme dva autobusy Crossway Low Entry. Ty byly dodány teprve v květnu 2009 a do provozu byly zařazeny v Kralovicích a Klatovech. RZ ani jejich provozní nasazení nám zatím není známo.

© 2009
MJ a kolektiv spolupracovníků

NAVRCHOLU.cz